Systemy pozycyjne
Skąd wziął się system dziesiętny
Ludzkość długo doskonaliła umiejętność zapisywania liczb. Dopiero w późnym średniowieczu Europa odeszła od zapisu ,,odziedziczonego'' po Imperium Rzymskim, do dziś zwanego liczbami rzymskimi. W tym systemie litera I
oznaczała 1, V
to 5, a litery X
, L
, C
, D
i M
odpowiadały kolejno wartościom 10, 50, 100, 500 i 1000 − na przykład 73 to LXXIII
. Co więcej, by zapisać 4, zamiast IIII
używa się IV
. Liczba 9 to IX
, 40 to XL
i tak dalej. 12
Czemu odeszliśmy od zapisu rzymskiego? Nie jest trudny do opanowania, ale problemy zaczynają się przy liczbach większych niż 3000 − sami Rzymianie nie byli konsekwentni i mieli kilka różnych metod na większe liczby. Kłopot leży między innymi w tym, że dla każdej ,,nowej'' liczby (5000, 10000, 50000, ...) trzeba użyć nowej litery. Na Olimpiadzie Informatycznej, w której często trzeba wczytywać i wypisywać nawet dziewięciocyfrowe liczby (np. 267 142 129) litery szybko by się skończyły.
Jeszcze większy problem pojawia się, jeśli trzeba często dodawać wiele liczb (kto nie wierzy, niech spróbuje szybko odpowiedzieć na pytanie, ile to jest XCVII+CLXIX). To prawdopodobnie względy praktyczne, takie jak księgi rachunkowe i rejestry kupieckie, wymusiły w końcu odejście od systemu rzymskiego. Nowy sposób zapisu został wynaleziony w Indiach, a do Europy dostał się za sprawą Arabów, którzy w średniowieczu panowali m.in. na Półwyspie Iberyjskim − stąd nazwa cyfry arabskie. Jak wiemy, w tym zapisie mamy dziesięć cyfr (0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9), a wartość cyfry zależy od pozycji, na której stoi: w liczbie 273 cyfra 3 oznacza jedności (czyli \(3 \cdot 1\), cyfra 7 to dziesiątki (\(7 \cdot 10\)), a 2 to setki (\(2 \cdot 100\)). Taki system nazywa się pozycyjnym.
Nie-dziesiętne systemy pozycyjne
To jednak nie jest jedyny możliwy system pozycyjny! Wyobraźmy sobie inny system, w którym zamiast dziesięciu cyfr używamy ośmiu: \(0_8, 1_8, 2_8, ..., 6_8, 7_8\) (dla jasności będziemy pisać małą ósemkę przy liczbie jako znak, że zapisana jest w tym nowym systemie). Zamiast liczby \(8\) musimy teraz napisać \(10_8\), zamiast \(9\) − \(11_8\), i tak dalej. Ostatnia cyfra w tym systemie będzie oznaczała tradycyjnie ,,jedności'', ale druga cyfra to teraz ,,ósemki'', a nie ,,dziesiątki''. Na przykład zapis \(41_8\) w tym systemie oznacza \(4 \cdot 8 + 1 = 33\). Największą możliwą liczbą do zapisania dwoma cyframi będzie \(77_8\), czyli \(7 \cdot 8 + 7 = 63\). Liczba 64, czyli \(8 \cdot 8\), będzie już zapisywana jako \(100_8\). Trzecia od końca cyfra, zamiast setek, będzie oznaczała ,,sześćdziesiątki czwórki'', czyli wielokrotności \(8 \cdot 8\), czwarta od końca − wielokrotności \(8 \cdot 8 \cdot 8 = 8^3 = 512\), i tak dalej. Taki system zapisu nazywa się systemem ósemkowym, lub systemem o podstawie 8, a ,,tradycyjny'' system − dziesiętnym. W systemie ósemkowym \(k\)-ta cyfra od końca, dla \(k = 0, 1, 2, \ldots\) ma wagę \(8^k\), podczas gdy w systemie dziesiętnym jest to \(10^k\).
Podobnie do systemu ósemkowego możemy wprowadzić inne systemy pozycyjne, na przykład piątkowy lub siódemkowy. W systemie piątkowym używa się cyfr \(0_5, 1_5, 2_5, 3_5, 4_5\), ostatnia cyfra oznacza jedności, przedostania wielokrotności \(5\), a kolejne wielokrotności \(5 \cdot 5 = 25\), \(5^3 = 125\), i tak dalej. Na przykład \(1204_5 = 4 + 2 \cdot 25 + 1 \cdot 125 = 179\).
System dwójkowy, reprezentacja liczb w komputerze.
Wśród systemów pozycyjnych szczególne miejsce zajmuje system dwójkowy, w którym podstawą systemu jest 2, używa się w nim tylko cyfr 0 i 1, a kolejne pozycje cyfr oznaczają 1, 2, 4, 8, ..., czyli potęgi liczby 2. Na przykład \(13 = 8 + 4 + 1 = 2^3 + 2^2 + 2^0\), a zatem \(13_{10} = 1101_2\). System dwójkowy jest ,,naturalny'' dla maszyn, jako że cyfry 1 i 0 mogą oznaczać ,,brak sygnału'' i ,,jest sygnał'' (czyli np. ,,prąd nie płynie'' i ,,prąd płynie''). Praktycznie wszystkie komputery, i ogólnie wszystkie maszyny liczące, posługują się systemem dwójkowym.
Pojedyncza cyfra dwójkowa zwana jest bitem. Na przykład wspomniana wyżej liczba \(13 = 1101_2\) ma 4 bity. Z kolei mając do dyspozycji 8 bitów można zapisać liczby od \(0\) do \(11111111_2 = 255\). Osiem bitów przyjęło się nazywać bajtem (ang. byte − z pewnością każdy słyszał tę nazwę!). W tym miejscu możemy powrócić do kwestii typów liczbowych z rozdziału "Wczytywanie, wypisywanie, zmienne": przykładowo typ int w języku C++ oznacza liczbę dwójkową zapisywaną na 4 bajtach, czyli 32 bitach. W wersji unsigned int przechowuje liczby nieujemne z zakresu \([0, 2^{32}-1]\), w wersji int − z zakresu \([-2^{31}, 2^{31}-1]\). (O tym, jak komputery radzą sobie z liczbami ujemnymi, przeczytasz za chwilę).
Operacje +, −, ∗ i / na liczbach całkowitych zapisanych dwójkowo wykonuje się według prostych algorytmów działań pisemnych znanych ze szkoły (czasem trochę przyśpieszonych przez zastosowanie sprytnych pomysłów). Przykładowo, dodawanie 100+86 zapisane dwójkowo wygląda tak (zauważ, że w przypadku dodawania dwóch jedynek powstaje cyfra – tj. bit – przeniesienia):
7 | 6 | 5 | 4 | 3 | 2 | 1 | 0 | numer bitu | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 1 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | (\(100=2^6+2^5+2^2\)) | |
+ | 0 | 1 | 0 | 1 | 0 | 1 | 1 | 0 | (\(86=2^6+2^4+2^2+2^1\)) |
1 | 0 | 1 | 1 | 1 | 0 | 1 | 0 | (\(186=2^7+2^5+2^4+2^3+2^1\)) |
Należy jednak pamiętać, że wynik może być nieokreślony (np. jeśli ktoś spróbuje dzielić przez 0), ale może także wyjść poza zakres (wtedy też jest w pewnym sensie nieokreślony). Gdy w arytmetyce jednobajtowej wykonamy dodawanie 129+129, otrzymamy:
8 | 7 | 6 | 5 | 4 | 3 | 2 | 1 | 0 | numer bitu |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | (129) | |
+ | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | (129) |
1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | (258) |
czyli wynik wychodzący poza zakres. Objawia się to bitem na pozycji 8 równym 1.
Komputer najczęściej radzi sobie z takimi sytuacjami, po prostu tracąc bity, które nie zmieszczą się w zakresie – czyli wynikiem powyższego działania w typie jednobajtowym byłoby po prostu \(10_2 = 2\). Odpowiada to obliczeniu reszty z dzielenia wyniku przez \(2^8\), a ogólniej przez \(2^k\), gdzie \(k\) jest liczbą bitów, które mamy do dyspozycji.
Reprezentacja liczb ujemnych
Aby móc reprezentować liczby zarówno dodatnie i ujemne, można na przykład umówić się, że jeden z bitów (tradycyjnie: pierwszy od lewej) odpowiada za znak liczby. Gdy bit ten równa się 0, liczba jest nieujemna, gdy równa się 1, liczba jest ujemna. Taki rodzaj reprezentacji nazywa się znak-moduł. To rozwiązanie jednak nie pozwala na łatwe operacje arytmetyczne, trzeba bowiem za każdym razem sprawdzać znak obu liczb i postępować dla każdego przypadku inaczej.
Znacznie wygodniejszą i bardziej rozpowszechnioną metodą jest reprezentacja uzupełnieniowa: jeśli operujemy na liczbach \(k\)-bitowych, umawiamy się, że pierwszy bit, zamiast wartości \(2^{k-1}\), oznacza \(−2^{k-1}\). Tak więc zapis składający się z bitów \(b_{k−1}b_{k−2}b_{k−3}\ldots b_3b_2b_1b_0\), reprezentuje liczbę całkowitą
\(b_0⋅2^0+b_1⋅2^1+b_2⋅2^2+…+b_{k−2}⋅2^{k−2}-b_{k−1}⋅2^{k−1}\).
Na przykład dla \(k=8\) zapis \(00001101\) oznacza liczbę \(13\), ale liczbę \(-13\) musimy w reprezentacji uzupełnieniowej zapisać jako \(11110011\), czyli \(-256+128+64+32+16+2+1\). Na \(k\) bitach w reprezentacji uzupełnieniowej można zapisać liczby z zakresu od \(-2^{k−1}\) (zapis: jedynka i same zera) do \(2^{k-1}-1\) (zapis: zero i same jedynki). Na przykład w języku C++ dla dla 32-bitowego typu int
zakresem jest \([−2147483648,2147483647]\), a dla 16-bitowego typu short
jest to \([−32768,32767]\).
W reprezentacji uzupełnieniowej dodawanie i odejmowanie wykonuje się tak jak dla liczb nieujemnych, tylko zapominamy o ostatnim przeniesieniu. Na przykład dla \(k=8\) wykonajmy dodawanie \(−64+64\):
-128 | 64 | 32 | 16 | 8 | 4 | 2 | 1 | wartość bitu | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
7 | 6 | 5 | 4 | 3 | 2 | 1 | 0 | numer bitu | |
1 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | (-64) | |
+ | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | (64) |
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | (0) |
Natomiast próba wykonania dodawania −64+(−128) będzie wyglądała następująco:
-128 | 64 | 32 | 16 | 8 | 4 | 2 | 1 | wartość bitu | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | (-64) | |
+ | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | (-128) |
0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | (64) |
Zauważmy, że w ostatnim przypadku wynik jest błędny. Jest tak dlatego, że faktyczny wynik -192 nie mieści się w 8-bitowej reprezentacji.
System szesnastkowy
System szesnastkowy ma podstawę 16, a kolejne cyfry powinny oznaczać wielokrotności \(1, 16, 16^2, \ldots\). Pojawia się jednak problem z notacją, którego nie miał system piątkowy czy ósemkowy: musimy mieć do dyspozycji 16 różnych cyfr. Na przykład \(92 = 5 \cdot 16 + 12\), więc na ostatnim miejscu powinna stać ,,pojedyncza cyfra'' oznaczająca 12. Tradycyjnie używa się więc liter A, B, C, D, E, F na oznaczenie ,,cyfr'' 10, 11, 12, 13, 14, 15. Zatem \(92_{10} = 5C_{16}\).
Dlaczego chcemy używać systemu szesnastkowego? Odpowiedź jest w poprzednim rozdziale: ponieważ komputery zapisują wszystko w systemie dwójkowym, często operują na bardzo długich ciągach złożonych z cyfr 0 i 1. Dla komputerów jest to naturalne, ale dla ludzi znacznie trudniejsze − co, jeśli pojawi się potrzeba chwilowego zapamiętania lub przepisania np. 20-bitowego ciągu? Można w celu zapamiętania przeliczyć ją na liczbę dziesiętną, ale wtedy nie będziemy mogli łatwo sprawdzić konkretnych jej konkretnych bitów (Jaka jest trzecia cyfra w dwójkowym zapisie liczby 92?). System szesnastkowy daje wygodne rozwiązanie: ponieważ \(16 = 2^4\), każda cyfra w zapisie szesnastkowym odpowiada dokładnie 4 cyfrom dwójkowym. Cyfra \(0_{16}\) to \(0000_2\), cyfra \(1_{16}\) to \(0001_2\), ..., aż do \(F = 1111_2\). Zatem liczba \(01011010_2\) to \(5E_{16}\) (czyli \(92\)). Taki sposób łączy ze sobą stosunkową łatwość pamiętania, przepisania, czy ,,ręcznej'' analizy ciągu bitów (dużo prościej pamięta się A4EB niż 1010010011101011), a bardzo łatwo w razie potrzeby błyskawicznie zamienić zapis szesnastkowy z powrotem na dwójkowy.
Zamiana między systemami
Załóżmy, że chcemy przeliczyć liczbę zapisaną w systemie ósemkowym na system dziesiętny. Innymi słowy, dla liczby zapisanej ósemkowo za pomocą cyfr \(c_{k-1} c_{k-2} \ldots c_1 c_0\) (gdzie \(c_0\) to cyfra jedności, a cyfra \(c_{k-1}\) jest najbardziej znacząca) chcemy obliczyć jej wartość. Na potrzeby tego kursu załóżmy, że obliczona wartość mieści się w zakresie typu, którego chcemy użyć (np. int
w C++). Jak już wiemy, w systemie ósemkowym wartość takiej liczby jest równa:
\(c_0 + c_1 \cdot 8 + c_2 \cdot 8^2 + \ldots + c_{k-1} 8^{k-1}\)
Najprościej zapisać tę liczbę jako:
\(c_0 + 8 \cdot (c_1 + 8 \cdot (c_2 + \ldots + 8 \cdot c_{k-1}))\ldots)\).
Na przykład \(1452_8 = 2 + 8 \cdot (5 + 8 \cdot (4 + 8 \cdot 1)) = 810_{10}\). Zauważmy, że jeśli popatrzymy na to ostatnie wyrażenie od prawej do lewej, powstaje ono przez naprzemienne dodawanie kolejnej cyfry \(c_i\), po czym mnożenie całości przez \(8\). Daje to bardzo prosty algorytm:
// Pominiemy wczytywanie danych i inne chwilowo nieistotne fragmenty.
vector<int> C(k);
// Zmienna k to długość liczby ósemkowej .
// Wektor C zawiera kolejne cyfry - C[0] to cyfra jedności, C[1] to cyfra "ósemek", i tak dalej.
int wynik = 0;
for (int i = k - 1; i >= 0; i--) {
wynik = wynik * 8;
wynik = wynik + C[k - 1];
}
cout << wynik << "\n";
Ten algorytm nazywa się czasem schematem Hornera (chociaż należy uważać: ta sama nazwa używana jest też w innych kontekstach). Bez trudu można go zmodyfikować tak, aby przeliczał z systemu piątkowego, siódemkowego lub o innej podstawie \(a\): wystarczy wpisać \(a\) w miejsce \(8\) w powyższym kodzie. Zwróćmy też uwagę na fakt, że w zmiennej wynik
tak naprawdę znajdują się wartości dla ,,kawałków'' naszej liczby: na przykład wywołany dla liczby \(1452_8\) algorytm w pierwszym kroku przypisuje wynik = 1
(czyli \(1_8\)) w drugim \(1 \cdot 8 + 4 = 12\), czyli \(14_8\), w trzecim \(12 \cdot 8 + 5 = 101\), czyli \(145_8\), w czwartym − \(101 \cdot 8 + 2 = 810_{10}\), czyli \(1452_8\). Dopisanie kolejnej cyfry \(c\) do liczby ósemkowej \(s\) to po prostu pomnożenie \(s\) przez \(8\) i dodanie \(c\) − podobnie jak w systemie dziesiętnym dopisanie cyfry \(c\) na koniec liczby \(s\) to pomnożenie jej przez \(10\) i dodanie \(c\).
Wykorzystamy podobną obserwację, żeby rozwiązać problemem odwrotny: dana jest liczba dziesiętna \(s\), a chcemy wyznaczyć jej zapis ósemkowy. Tak jak w zapisie dziesiętnym ostatnia cyfra jest zawsze resztą liczby z dzielenia przez \(10\), tak w zapisie ósemkowym ostatnia cyfra będzie zawsze resztą liczby \(s\) z dzielenia przez \(8\) (w C++ to po prostu s%8
). Formalnie, dzieje się tak dlatego, że w zapisie ósemkowym wszystkie pozostałe cyfry oznaczają wielokrotności \(8\), \(8^2\), \(8^3\) itd., a zatem tylko ostatnia cyfra może wpływać na resztą z dzielenia. Weźmy dla przykładu liczbę \(s = 791_{10}\) – jej reszta z dzielenia przez \(8\) będzie równa \(7\), a zatem to będzie ostatnia cyfra w zapisie ósemkowym.
Zauważmy teraz, że wynik dzielenia \(s/8\) zaokrąglony w dół (czyli w C++ wynik s/8
) ma taki sam zapis w zapisie ósemkowym jak \(s\), tyle że bez ostatniej cyfry. Znowu, identycznie jest w systemie dziesiętnym: skreślenie z liczby ostatniej cyfry to po prostu podzielenie jej przez \(10\) z zaokrągleniem w dół. Zatem po wykonaniu dzielenia s = s/8
możemy łatwo określić przedostatnią cyfrę, jako że będzie to reszta z dzielenia ,,nowej'' liczby \(s\) przez \(8\). W naszym przykładzie, dla \(s = 791\) po wyznaczeniu ostatniej cyfry (\(7\)) dzielimy \(791\) przez \(8\), otrzymując \(98\). Reszta z dzielenia \(98\) przez \(8\) to \(2\) − to będzie przedostatnia cyfra. Kolejne cyfry wyznaczamy, powtarzając ten sam schemat tak długo, aż po wyznaczeniu ostatniej cyfry wartość \(s\) spadnie do \(0\): \(98 / 2 = 12\), więc kolejną cyfrą jest reszta z dzielenia \(12\) przez \(8\), czyli \(4\). Wreszcie \(12 / 8 = 1\), i to jest pierwsza cyfra liczby \(s = 791\) w zapisie ósemkowym, a cały zapis to \(1427\).
Podany schemat bardzo łatwo zapisać w postaci pętli. W C++ będzie to wyglądało jak poniżej. Aby poradzić sobie z faktem, że cyfry otrzymujemy od ostatniej do pierwszej, będziemy dodawać je do pomocniczego wektora L
, który następnie wypiszemy w odwrotnej kolejności.
int s;
cin >> s;
// Liczba s jest tą, którą chcemy zamienić na system ósemkowy.
vector<int> L;
// W wektorze L będziemy zapisywać kolejne cyfry wyniku, od ostatniej do pierwszej.
while (s > 0) {
int c = s % 8; // Wyznaczamy ostatnią cyfrę...
L.emplace_back(c);
s = s / 8; // ... po czym "skreślamy" ją z liczby s.
}
// Jeśli chcemy, możemy teraz wypisać wynik.
int d = int(L.size()); // Długość wektora L to liczba cyfr wyniku, będziemy ją potrzebować za chwilę.
for (int i = d - 1; i >= 0; i--) {
cout << L[i];
}
cout << "\n";